Прочетен: 1160 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.09.2017 00:27
Поръсването при латинците «само по себе си, като извършено в ерес, т.е. извън Църквата, е лъжовно, и към обръщащите се към нас латинци не може да се приложи икономия, понеже е неприложима».
За кръщението на папистите, след дълъг период колебания, окончателно решение приел Константинополският събор, при Вселенския патриарх Кирил V-ти, 1755г.
Определението от този Събор било подписано от Константинополския патриарх Кирил, Александрийския Матей и Йерусалимския Партений, щял е да го подпише и Антиохийският патриарх Силвестър, ако не е бил тогава в Русия, да събира пожертвования, и ако по време на неговото отсъствие трона му не бил завзет от узурпатор.
Определението на този Събор «продължава да е последното официално решение на Православната Църква, по този въпрос». То било напечатано 1756 г. в книгата на Христофор Етолийски «Осъждане на поръсването».
Препечатваме този текст от дълбоко просветителния, многоценен труд на протопрезвитер Георги Д. Металинос «Изповядвам едно кръщение», Ἀθῆναι 1983, σελ. 89-81
Ето текста на съборното Определение (Орос)
Има много средства, с които се удостояваме със спасение, които, като стъпала на стълба са взаимосвързани и взаимопоредни, понеже всички те са насочени към една цел. Но първо сред тях е кръщението, богопредадено от светите Апостоли, защото без него, останалите са бездействени: «Ако някой не се роди от вода и Дух, не може да влезе в Царството Божие». (Ин. 3:5) Защото смисълът на първото раждане на човек в този тленен сват е, да бъде отново роден с друго раждане и по друг, по-таинствен начин, нито от тление произхождащ, нито с тление завършващ, посредством който би било възможно за нас, да подражаваме на началника на нашето спасение Иисус Христос.
И както водата в купела за раждане е като утроба, където се извършва раждане на раждания, както казва Златоуст /337/, от слизащия във водата Свети Дух, в чин на Бог, създаващ плода, и както Той , след полагане в гроба, на третия ден се въздигна към живота, така и вярващите се спускат, не в земята, а във вода, с три потапяния, с което изобразяват тридневната благодат на Възкресението при освещаването на водата със снизхождението на Всесветия Дух, та с видимата вода да се освещава тялото, а душата възприема невидимия Дух и се освещава. Защото, както водата в котела възприема топлината от огъня, така и водата в купела, под действието на Духа, се претворява в божествена сила, очиствайки и сподобявайки със синоположение кръщаващите се, а извършващите кръщъщението по друг начин, вместо очистване и синоположение, стават нечисти синове на мрака.
И понеже още преди три години възникна въпроса, приемливо ли е кръщението на еретиците, идващи при нас, извършвано, не по преданието на светите Апостоли и светите Отци, и не по обичая установен от Съборната и Апостолска Църква, ние приемаме извършваното от еретиците кръщение, така:
Ние, като възпитани, по Божията милост, от Православната Църква и от последващите правила на светите Апостоли и божественните Отци, и знаещи само нашата свята Съборна и апостолска Църква и нейните таинства... приемаме таинствата на еретиците /които се извършват, не така, както е предал Светият Дух на светите Апостоли и както Църквата Христова, и до ден днешен, ги извършва/, за изобретение на растленни хора, различни и чужди на цялото апостолско предание, и ги отхвърляме, на общо основание. И идващите от тях, при нас, приемаме, като неосветени и некръстени, следвайки нашия Господ Иисус Христос, заповядал на Своите ученици, да кръщават «в името на Отца и Сина и Светия Дух», и повеляващ да кръщаваме приходящите, с три потапяния и повдигания, и при всяко потапяне да произнасяме името на една от ипостасите на Светата Троица; и казал на светия и равноапостолен Дионисий: «следва да се кръщава приходящия, в купел, пълен с вода и елей, трижди осветени, разголен от всяко облекло, призовавайки троичната същност на Божественото блаженство; и веднага запечатвайки кръстения с боготворящото миро, и едва след това да го считаме причастник към свещеннодействената Евхаристия»; Втория и Пето-Шестия свети Вселенски Събори, постановяващи, че не кръстените с три потапяния и вдигания, и не произнеслите при всяко потапяне, едно от трите призовавания на божественните ипостаси, но кръстени по какъвто и да е друг начин, и пристъпващи към Православието, да ги приемаме, като не кръстени.
Затова ние, следвайки божествените и свещенни установления, кръщението на еретиците, отличаващо се и чуждо на божественото апостолско установление, считаме за неприемливо, понеже не дава никакво освещение на приемащите го и не принася никаква полза за очистване на греховете.
И идващите от тях в Православната вяра, кръстени, ние ги приемаме за не кръстени и без опасения ги кръщаваме, съгласно апостолските и соборни правила, на които непоколебимо е утвърдена Светата Христова и Апостолска Църква, общата майка на всички нас.
И с това наше общо определение и решение ние запечатваме това наше Определение, съгласно апостолските и съборни постановления, утверждвайки го с нашите подписи.
В спасителното лето 1755 г.
+ Кирилл, по милост Божия архиепископ Константинополски, на Новия Рим, и Вселенски патриарх
+ Матей, по милост Божия папа и патриарх на великия град Александрия...
+Партений, по милост Божия патриарх на Светия Град Йерусалим и на цяла Палестина
Източник: Православный Апологет
http://apologet.spb.ru/en/%D0%B2%D1%81%D0%B5-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B8/78-00/08.html
Приблизителен превод, Григор Симов
Тагове:
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. rosiela
13. getmans1
14. sparotok
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. sekirata
10. bateico